Sinds 1929

Sinds 1929

Sinds 1929 leiden Tamminga's een van de minst alledaagse drukkersbedrijven van Nederland: Ando. Eind 1929 richtte Fokko Tamminga Sr dit bedrijf op met twee compagnons.
Het werd gevestigd in de inmiddels gesloopte Nieuwe Havenstraat, in het centrum van Den Haag. Al vrij snel bleek dat het uitgavenpatroon van de compagnons niet helemaal was afgestemd op de inkomsten van het bedrijf. Fokko Sr kocht ze uit, maar hing wel aan de op hun aandringen gekozen nogal pretentieuze naam: Algemeene Nederlandsche Drukkerij Onderneming (ANDO). 'Drukkerij Tamminga & Co.' vonden ze kennelijk te kneuterig. Na het vertrek van zijn compagnons ging Fokko Sr met zijn drukkerij alleen verder, maar sindsdien onder de afkorting: Ando.

In de beginjaren van het bedrijf, die samenvielen met de crisis van de jaren dertig, drukte Ando alles wat men te pakken kon krijgen, met een nadruk op handels- en periodiek drukwerk.
De basis van Ando's bloei ligt in de illegaliteit. In 1943 weigerde Tamminga Sr, die naast het normale drukwerk toen ook reeds illegaal drukwerk verzorgde, met zijn bedrijf voor de Duitsers te werken. Op last van de bezetter werd de elektriciteit afgesneden en het zetlood in beslag genomen. Voor de munitie-industrie uiteraard. Dat had één voordeel. Het illegale drukwerk, waarmee in het voorjaar van 1943 een begin gemaakt was met het drukken van de gedichtenbundel 'Margrieten' en de toen bekende 'Oranje-pamfletten', behoefde nu niet langer 's avonds na werktijd te worden verricht, maar kon gewoon overdag gebeuren.

Na de bevrijding werd Ando nauwelijks de tijd gegund om even uit te blazen. Het kreeg het drukker dan ooit, vooral tengevolge van opdrachten uit de museumwereld. Via Bert Bakker kwam Tamminga in contact met Victorine Hefting, die in die jaren de scepter zwaaide over het Haags Gemeentemuseum, waarvoor hij de catalogi en ander museumdrukwerk verzorgde. Het Mauritshuis kwam erbij als klant, het Kröller-Mullermuseum en al vrij spoedig ook Pulchri Studio.
In die eerste vijfentwintig jaren na de oorlog kon Ando zich in de drukkerswereld profileren dank zij zijn grote verzameling aan goede en vaak zeldzame lettertypen zoals bijvoorbeeld de Romanée. In een tijd waarin iedereen met behulp van de technologische ontwikkeling van PostScript in het bezit kan komen van een gigantische letterbibliotheek is het niet voor te stellen dat Ando bij de invoering van het fotografisch zetten met Johan Enschede in Nederland het enige bedrijf was met een Trinité in zijn collectie.

In 1970 werd het bedrijf van de Nieuwe Havenstraat naar de Mercuriusweg verplaatst en in 1973 trad Fokko Jr als directeur aan. De verwantschap van Sr met de kunst, werd bij Jr een verwantschap met grafisch ontwerp en daarmede ontwerpers. Dit is dan ook de doelgroep van Ando geworden.
Deze doelgroep en het streven om steeds de beste techniek en meest geavanceerde apparatuur in huis te halen, plus de bereidheid om bij het maken van drukwerk altijd een extra inspanning te leveren, zijn de kenmerken van Ando gebleven.

Wat Ando van anderen in de markt nog steeds onderscheidt, is de ‘eigen-wijze’ visie op kwaliteit.

Het begint met de mogelijkheden die Ando in haar enorme collectie in de papierkamer en de bindkamer toont. Hier vind je niet alleen wat druktechnisch, maar ook wat bindtechnisch mogelijk is. Met het technisch advies en een keuze uit de meest uitgebreide bindmaterialen- en papiercollectie van Nederland, krijgt de opdracht een unieke vorm.

Hierop volgt de uitvoering. Ando beheerst het lithografisch proces volledig, waarbij de lithografie afgestemd is op de drukpersen. Dit is belangrijk omdat iedere pers zijn eigen drukkarakteristiek heeft. De digitale proeven zijn eveneens op dit proces afgestemd en geven een één-op-één vergelijk met het drukresultaat. Bij het drukken op ongestreken- of natuurpapier worden uitmuntende resultaten behaald, met uitzonderlijke helderheid en kleurmatch. Bijvoorbeeld bij kleurpotloodtekeningen kan het origineel bij exceptionele kleuren toch geëvenaard worden dankzij aangepaste drukinkten. Ando’s drukkers zijn meesterlijk in het spelen met de combinatie van inkt en de verschillende papiersoorten. Een meetstrip kan een hulpmiddel zijn, maar het visuele eindresultaat is hetgeen dat telt. Drukwerk dat uitmunt in kleurkracht, helderheid en scherpte in detail.

Liefde en passie zijn sleutelwoorden, die ervoor zorgen dat je als opdrachtgever weet dat je drukwerk de hoogst mogelijke kwaliteit heeft, zonder dat je zelf de vinger aan de pols moet houden.

Voor een opdrachtgever is Ando geluk in druk.